De bank met de software kan (450
pk) aan om te testen.
CVDynamometer V. 5.15 biedt de mogelijkheid om zowel dynamische als
statische metingen te verrichten.
Met de dynamische meting is het
mogelijk doormiddel van accelereren het vermogen te meten.
Het voordeel hiervan is dat de
test veel korter duurt. nl 6 tot 8 seconden.
De motor heeft de kans niet om
warm te worden en wordt maar zeer korte tijd vol belast.
Deze test is bijzonder geschikt voor troubleshooting, afstellen en meerdere runs achter elkaar.
Met de acceleratie meting kunnen
heel makkelijk zeel hoge vermogens aan de wielen worden gemeten.
Ook is een Sweeptest mogelijk, dat wil zeggen dat de motor in een constante snelheidstoename belast wordt,
het voordeel hiervan is dat de motoren het maximale moeten leveren en een zeer nauwkeurige meting mogelijk is.
Deze test is bijzonder geschikt voor turbomotoren met een koppelgeregeld motor management systeem (Bosch MP7.0).
In de nieuwe software zijn
standaard de volgende features ingebracht:
ü
Slipdetectie
ü
Kw en pk aanduiding direct op het scherm
ü
Rol- en luchtweerstand simulatie Mn2
De volgende zaken zijn ook aanwezig:
ü Vermogenscorrectie DIN, EEC en SAE
ü Sweeptest vermogensmeting door constante snelheidstoename
ü Dynamische vermogensmeting door massatraagheid ofwel inertia
ü
Dynamisch/statisch
in combinatie met een belaste (rem-)vermogensmeting
ü
Weergave
vermogenskromme in combinatie met Lambda signaallijn
ü
Olietemperatuur
sensor
Externe Bosch breedband Lambda-sonde
kit
De bank heeft tevens een Lambda-sonde
kit, waarmee in real time de air fuel
ratio van het geteste voertuig in beeld wordt gebracht.
Voor de ontwikkeling van deze kit is gemaakt van een
breedband Bosch Lambda-sonde met Lambda
0,7 tot oneindig.
Het gemeten Lambda-signaal
wordt in de software tijdens de meting digitaal weergegeven in een indicator
en de waarden worden tevens opgeslagen, zodat desgewenst
na de meting een grafiek kan worden opgemaakt.